Organizácia dní zdravia sa stala súčasťou už takmer každej modernej firmy, ktorá venuje pozornosť starostlivosti o zdravie a wellbeing svojich zamestnancov. Dni, kedy môžu ľudia priamo v priestoroch spoločnosti absolvovať diagnostiky s lekármi, prednášky, workshopy, masáže, cvičenia či zdravé raňajky sú jedným z najpopulárnejších benefitov a preto sa pravidelne tešia vysokej účasti.
Niekedy sa však ani takáto iniciatíva pre zamestnancov nepodarí a ľudia buď o aktivity neprejavia záujem, alebo sa ich aj zúčastnia, no do života im takmer nič neprinesú. Ak chcete, aby vaše dni zdravia boli úspešným a žiadaným benefitom, ktorý skutočne zvýši motiváciu žiť zdravší a produktívnejší život, vyvarujte sa týmto chybám a spokojné bude tak vedenie firmy, ako aj vaši kolegovia a zamestnanci.
1. Nepravidelné dni zdravia
2. Príliš veľa aktivít v jeden deň
Chcete v rámci dní zdravia dopriať vašim zamestnancom viac, ako len jednu prednášku, diagnostiku a workshop? Určite tak spravte, ale nie v jeden deň! Z našich skúseností totiž vieme, že viac ako 1 skupinová aktivita denne znižuje pravdepodobnosť účasti zamestnancov na ďalších prednáškach a workshopoch až o 40%. Prečo? Lebo ľudia sa síce radi dozvedia niečo nové, no stále si musia plniť svoje pracovné povinnosti a jedna aktivita, ktorá trvá dlhšie ako 60 minút je pre nich často maximum, čo sú schopní v rámci 8-hodinového pracovného času absolvovať. Iné je to s individuálnymi diagnostikami, ako sú vyšetrenia znamienok, očí, spirometria a ďalšie, ktoré sú obľúbeným wellbeing benefitom. Tie trvajú len 10 až 15 minút a preto ich môžete na jeden deň zorganizovať aj 4, a na nižšiu účasť to vplyv mať nebude.
3. Zložité názvy aktivít
a) Dermatovenerologická prednáška s kožným lekárom
b) 5 tipov, ako sa starať o svoju pokožku počas letných mesiacov
Je nám jasné, že je to odpoveď b). Vždy, keď je to možné, používajte namiesto zložitých odborných výrazov prednášok, workshopov a diagnostík niečo, čo ľudí zaujme a budú mať pocit, že sa dozvedia riešenie na ich problémy. Všeobecné a ani veľmi odborné názvy nefungujú. Použite preto trochu kreativity a na chvíľu sa pri organizácii dní zdravia zahrajte na novinára, ktorý chce zaujať svojich čitateľov.
4. Neodhadnutie cieľovej skupiny
Ďalšou z častých chýb pri realizácii wellbeing starostlivosti vo firme je neodhadnutie svojej cieľovej skupiny. Napríklad taký smoothie workshop s výživovým poradcom je jednou z najobľúbenejších skupinových aktivít. Avšak určite by sme ju neodporúčali zorganizovať vo firme, kde sú zamestnaní prevažne muži nad 50 rokov. Rovnako neodporúčame organizovať skupinové cvičenia vo firme, kde s wellbeing programom len začínate a myslíte si, že keď ľuďom zorganizujete športovú aktivitu, radi sa jej zúčastnia. Skúsenosti hovoria, že skôr nie. Tých príkladov je ale samozrejme omnoho viac. Pozerajte sa na svoje „publikum“ a snažte sa prispôsobiť aktivity tomu, čo zaujíma ich (a nie vás osobne).
5. Žiadne individuálne aktivity
Prednášky a workshopy sú skvelou súčasťou dní zdravia a ak je to možné, takúto formu vzdelávania odporúčame zaraďovať do programu každej firmy. Individuálne aktivity, kde sa zamestnanec dozvie niečo o sebe, sú ale vždy pre ľudí hodnotnejšie. V prípade, že vám to rozpočet dovoľuje, zaraďte do rozvrhu dní zdravia aj InBody diagnostiku, jednu z diagnostík s lekármi či fyzioterpeutmi, vyšetrenie stresu, prípadne ktorúkoľvek inú diagnostiku a je vysoká pravdepodobnosť, že tým zvýšite účasť nielen na diagnostikách, ale aj na samotných prednáškach. Diagnostiky sú totiž skvelým nástrojom na namotivovanie človeka, aby sa o seba začal starať.
6. Aktivity po pracovnej dobe
Ak rozmýšľate, že zorganizujete prednášku, workshop o zdraví alebo samotné cvičenie, urobte to počas pracovnej doby. Jedná sa síce o benefit pre zamestnancov, ktorý má pre nich vysokú pridanú hodnotu a mimo firmy by za takéto aktivity zaplatili veľa peňazí. Skúsenosti nám však ukazujú, že ľudia chcú ísť po práci domov a takéto vzdelávanie je pre nich až druhoradé, akokoľvek zaujímavá téma môže byť na programe.
7. Viac športu, ako je žiadané
Ak chcete ľudí namotivovať k športovej aktivite, dá sa to aj inak, ako náročným workoutom počas dní zdravia. Sú spoločnosti, kde sú takéto kolektívne cvičenia veľmi obľúbené a aj v ponuke wHealth nájdete viacero pohybových programov. Väčšine ľudí sa však potiť v office priestoroch nechce (aj keď tam máte sprchy) a na dňoch zdravia uprednostňujú vzdelávacie aktivity, masáže, diagnostiky…a chutné zdravé raňajky.
8. Príliš zdravé raňajky
Zdravé raňajky nemusia vždy pozostávať len z raw koláčikov, šalátov, smoothies, bezlepkových chlebíkov a vegan zeleninových nátierok. Takéto jedlá a nápoje síce zdravo vyzerajú a niekedy aj spĺňajú nutričné hodnoty, ktoré by odporučil výživový poradca. Ak ale ľuďom vo vašej firme nechutia a nezjedia ich, sú to len vyhodené peniaze do vzduchu a ďalší frustrovaný HR alebo office manager, ktorý chcel ľuďom pripraviť príjemný deň zdravia a zamestnanci sa mu/jej za to neodvďačili. Zapojte pokojne do office raňajok aj šunky, klasické pečivo, croissanty, koláčiky a iné chutné alternatívy. Ak menu vyskladáte vyvážene, raňajky pritiahnú ľudí a celé dni zdravia získajú väčšiu popularitu, s ktorou následne môžete pracovať.
9. Nedostatočná komunikácia
Predposlednou, no stále veľmi častou chybou pri organizácii takejto wellbeing starostlivosti o zamestnancov, je nedostatočná komunikácia. Plagáty vo výťahoch nestačia. Nestačia ani letáky položené na recepcii. Stačiť dokonca nemusí ani firemný newsletter, ktorý na zamestnancov posielate. Pri organizácii je niekedy potrebné využiť všetky kanály, ktoré môžete. Ako vedieť, či je to potrebné?
- Začnite komunikovať dni zdravia čo najskôr vopred
- Zverejnite registračné formuláre na každú z aktivít a sledujte, či sa zamestnanci na aktivity registrujú
- V prípade, že je o niektorú z aktivít menší záujem, opakujte komunikáciu a zdôrazňujte benefity (prednášky alebo diagnostiky)
V prípade, že sa prednáška alebo workshop už začínajú a vy stále vidíte, že sa ľudia nepresúvajú do konferenčnej miestnosti, kde sa koná veľmi dobre funguje obyčajná prechádzka po office priestoroch a osobná pozvánka.
10. Nepočúvanie zamestnancov
Zbieranie feedbackov je jedna z najdôležitejších aktivít, ak účasť na dňoch zdravia nespĺňa vaše požiadavky. Chceli by menej pohybu? Alebo namiesto prednášok radšej interaktivne workshopy? Prípadne chcú lekárske diagnostiky? Spýtajte sa a vaši ľudia vám radi odpovedia, čo je pre nich v oblasti starostlivosti o zdravie najzaujímavejšie. Ideálny prípad by bol, keby mali všetci záujem o všetko, no akákoľvek starostlivosť o zdravie je lepšia ako žiadna starostlivosť.
Organizujete firemné dni zdravia?
O tejto a mnohých ďalších témach sa dozviete viac od lekárov, výživových poradcov, pohybových špecialistov a psychológov priamo vo vašej firme. Rezervujte si prednášku alebo diagnostiky a prídeme za vami. Staráme sa o zamestnancov firiem po celom Slovensku.